مدیرکل سابق محیط زیست فارس گفت: در حال حاضر ۱۳ تالاب بزرگ در استان داریم که فقط یک تالاب زنده است.
کد خبر: ۱۰۳۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ 06 April 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حمید ظهرابی در مراسم تودیع و معارفه خود گفت: با همت و همراهی همکاران در همه بخش‌ها و همکاری ویژه و قابل ستایش سمن‌ها، همکاری دانشگاه‌ها و سازمان‌ها توانستیم در ۲ سال گذشته در ارزیابی‌ها از رتبه ۲۷ به رتبه برتر برسیم.

او گفت: مهم‌ترین چالش محیط زیست استان آب است که در حال حاضر ۱۳ تالاب بزرگ در استان داریم که در حال حاضر یک تالاب زنده است و مابقی خشک شده در این راستا با حمایت استانداری و سایر دستگاه‌ها ستاد احیای تالاب‌ها شکل گرفته و از ظرفیت دانشگاه شیراز و تهران استفاده شده است.

ظهرابی گفت: برنامه احیای تالاب‌ها در حال نهایی شدن و حریم آبی تالاب‌ها مشخص شده است و حقابه برای طشک و بختگان رهاسازی شد و با کمک کشاورزان و مردم این حقابه به تالاب‌ها اختصاص پیدا کرد و آب به تالاب رسید.

به گفته ، مدیرکل سابق محیط زیست استان فارس، با وجود کمبود شدید منابع آبی، اما امسال نیز امیدواریم که حقابه رهاسازی شود و تفاهم‌نامه‌ای برای احیای تالاب‌ها به زودی امضا می‌شود که براساس آن مدیران دستگاه ملزم به اجرای برنامه احیای تالاب‌ها می‌شوند.

او گفت: دستگاه‌های اجرایی و به ویژه جهاد کشاورزی مکلف شدند که راهی پیدا کنند تا وابستگی معیشت مردم به آب در استان به حداقل برسد و تغییر معیشت و الگوسازی کشاورزی پایدار به عنوان اساسی‌ترین کار‌ها برای احیای تالاب‌ها است.

ظهرابی گفت: هزار هکتار نیز پارسال رفع تصرف از اراضی منابع ملی و حفاظت شده است، همچنین تخریب ساخت‌وساز‌ها در مناطق محافظت شده نیز پیگیری شد و اجرای آن به مدیریت جدید می‌رسد.

او درباره انتقال صنایع آلاینده نیز گفت: کارخانه پشم و شیشه قرار است آخر اردیبهشت تحویل دهند و کارخانه سیمان هم تا ۱۴۰۲ از شهر شیراز خارج می‌شود و این از اولویت‌های محیط زیست است.

ظهرابی همچنین از ابطال مجوز ۲۲ معدن در شیراز برای مقابله با آلودگی هوا خبر داد و گفت: باید کارخانجات نیز به مکان دیگری منتقل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار